درمان کمر درد شدید، مزمن و دیسک کمر با طب سوزنی

به روز رسانی: 25 بهمن 1402

بسیاری از بیماران در کلینیک دکتر فرخانی سوال می کنند که آیا طب سوزنی برای کمر درد موثر است؟ بله، طب سوزنی می تواند به کاهش درد کمر کمک کند.

انواع کمر درد


درد کمر به دو صورت ایجاد می شود: مزمن و حاد.

علت کمردرد مزمن به عنوان پاسخی به تروما مانند کشیدگی عضلات لومبار ناشی از حرکت ناصحیح عضله در هنگام بلند کردن یک شیء است. این نوع درد می‌تواند به مدت ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته و ناشی از آسیب حاد، مشکلات در وضعیت بدن و اختلالات در ارگان‌های داخلی بدن باشد.

کمر درد حاد

طب سوزنی اغلب برای کاهش درد حاد ناشی از کشیدگی عضلات لومبار موثر است. اگر هر چه زودتر، تا 24 ساعت پس از جراحت، از طب سوزنی کمر درد استفاده کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. در طب چینی جمله ی معروفی وجود دارد: وجود درد به معنای عدم جریان خون و جریان خون به معنای عدم وجود درد است. کشیدگی حاد عضله یا مفصل باعث می شود که بدن در پاسخ، تنشی ایجاد کرده و در وضعیتی قرار گیرد که این درد را به حداقل برساند. این امر موجب افزایش محدودیت جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده می شود. در نتیجه در ناحیه ی آسیب دیده، ضایعات متابولیتی تجمع یافته و کمبود مواد غذایی ایجاد می شود.

طب سوزنی در درمان کمر درد ناشی از جراحت، بر برطرف کردن این تنش، کاهش التهاب و افزایش جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده تمرکز دارد. در جراحت حاد، داروهای گیاهی نیز برای کاهش درد و التهاب موثر هستند. درمان سریع، اغلب تا حدی موجب تسکین سریع می شود. بیمارانی بوده اند که با درد درجات 9/10 در آغاز درمان، به درجات 5/10 در پایان درمان رسیده اند. پیشنهاد می شود، این درمان به صورت یک روز در میان توسط متخصص طب سوزنی انجام گیرد تا زمانی که سطح درد به زیر 5/10 برسد. اگر درمان را به طور پیوسته پیگیری کنید، این روش معمولا یک هفته یا کمتر طول خواهد کشید.

در حین درمان مورد حاد و پس از آن، پیشنهاد این است که از یک روش اصلاحی به منظور اصلاح عدم تعادل ماهیچه ها که موجب می شوند شما مستعد آسیب شوید، استفاده کنید. این گونه روش ها موجب اصلاح عدم تعادل در عضلات می شود که یا از قبل وجود داشته و ایجاد آسیب را تسهیل بخشیده و یا در اثر تنش خود مراقبتی بدن در طی آسیب های مکرر ایجاد شده است.

در صورت تکرار کشیدگی عضلات، به طور مکرر، توصیه می‌شود همچنان از روش‌های اصلاحی استفاده کنید. اگرچه در طول درمان کمردرد ناشی از جراحت با استفاده از طب سوزنی، کمتر از ناراحتی رنج می‌برید و پس از آن قادر به حرکت اندام خود هستید، اما جراحات مکرر نشان می‌دهد که شما با عدم تعادل عضلات دست و پنجه نرم می‌کنید. این روش‌ها به شما آموزش می‌دهند که چگونه عدم تعادل عضلات خود را تشخیص دهید و چه ورزش‌هایی برای اصلاح آنها انجام دهید.

کمر درد مزمن

درد مزمن در ناحیه کمر یا گردن نشان می‌دهد که عضلات ضعیف و یا عدم تعادل در بافت‌های ارگان‌های داخلی وجود دارد. ضعف مزمن عضلات معمولاً ناشی از انجام نکردن ورزش کافی در ناحیه کمر و عضلات شکم است. برای حفظ قدرت این عضلات طول زندگی خود، توصیه می‌شود که به طور منظم تمرینات ورزشی تقویتی انجام دهید. با این حال، تمرینات ورزشی تقویتی ممکن است درد کمر ناشی از عدم تعادل عضلات را تشدید کند. بنابراین، قبل از شروع برنامه ورزشی تقویت عضلات، باید توسط پزشک متخصص بررسی شوید تا از نظر عدم تعادل عضلات ارزیابی شوید. عدم تعادل مزمن عضلات معمولاً ناشی از وضعیت نامناسب بدن، الگوی حرکت نادرست و یا جراحات مکرر است. طب سوزنی به کاهش تنش، درد و التهاب کمک می‌کند. همچنین، روش‌های اصلاحی برای بهبودی بلندمدت نیز توصیه می‌شود.

طب سوزنی برای درمان پارگی دیسک


در مورد پارگی دیسک، پیشنهاد می شود از فواید طب سوزنی برای کاهش درد کمر، داروهای گیاهی برای کاهش التهاب و بهبودی و همچنین از روش های اصلاحی برای اصلاح عدم تعادل عضلات و کاهش فشار وارد بر دیسک های نخاعی استفاده کنید. عدم تعادل عضلات می تواند باعث پارگی دیسک شود. برای درمان دیسک کمر با طب سوزنی و بهبودی طولانی مدت، به اصلاح عدم تعادل عضلات نیاز است.

فهرست مطالب

Call Now Buttonتماس