عمل جراحی دیسک کمر با لیزر: روند لیزر درمانی دیسک کمر

به روز رسانی: 23 بهمن 1402

درمان دیسک کمر با لیزر


درمان دیسک کمر با لیزر

جراحی لیزری ستون فقرات، که اغلب یک عمل کم تهاجمی یا غیرتهاجمی محسوب می‌شود، تا کنون در آزمایش‌های بالینی مورد بررسی قرار نگرفته است. در حقیقت این نوع جراحی غیرتهاجمی نیست، البته برخی از جراحان اعصاب آن را جایگزین مؤثری برای شیوه سنتی جراحی کمر می‌دانند. در این نوع جراحی هم به ایجاد برش‌هایی نیاز است، اما برخلاف گزینه‌های سنتی که در آن‌ها جراحی با وسایل الکتروکوتر یا دریل‌های بادی انجام می‌شود، در این تکنیک، برای برش دادن از لیزر استفاده می‌شود. علت پارگی دیسک کمر ، بلند کردن اشیا به شیوه ی غلط و پارگی دیسک کمر ، داشتن اضافه وزن که باعث ایجاد فشار بر روی ستون فقرات می‌شود و پارگی دیسک کمر ، فشار یا ضربه‌ها‌ ممکن است باعث فتق دیسک کمر (بیرون‌زدگی) دیسک‌های بین‌ مهره‌های ستون فقرات شوند و پارگی دیسک کمر در حالات فوق، دیسک‌ها از جای خود بیرون می‌زنند و بر روی اعصاب اطراف ستون فقرات فشار می‌آورند.

ما خدمات درمان لیزری را، به عنوان مکمل بی‌نظیری برای مراقبت‌های کایروپراکتیک به بیمارنمان ارائه می‌دهیم. این نوع درمان، به جای درمان کایروپراکتیک انجام نشده بلکه مکمل خوبی برای آن است. لیزر درمانی در درمان عارضه‌هایی که درمان آن‌ها با روش‌های معمولی دشوار است، مانند درد مزمن کمر، بسیار مفید است.

ما با استفاده از لیزر، درمانی را به بیمارانمان ارائه می‌دهیم که بر مبنای شواهد، بهترین گزینه است. زندگی کردن با علائم بیماری کمر درد شما را از بسیاری از لذت‌ها محروم می‌سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد که ما چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم تا شادی زندگی‌تان را دوباره به دست بیاورید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

 چهار مرحله فتق دیسک کمر


ابتلا به فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر در چهار مرحله اتفاق می‌افتد که عبارتند از:

  • تحلیل دیسک: در مرحله نخست، نوکلئوس پالپئوس به دلیل تغییرات شیمیایی دیسک که ناشی از افزایش سن است تحلیل می‌رود. در این مرحله، دیسک بیرون نمی‌زند و فقط شروع به خشک شدن کرده و قدرت آن در جذب شوک و ضربه ناشی از حرکات کاهش می‌یابد.
  • تخریب: در مرحله تخریب، شکل یا محل دیسک تغییر می‌یابد و دیسک کمر دچار بیرون‌زدگی می‌شود که ممکن است برای نخاع یا عصب‌های ستون فقرات ناراحتی ایجاد کند (که به محل بیرون‌زدگی آن بستگی دارد).
  • اکستروژن یا بیرون‌زدگی: در این مرحله، قسمت ژله‌ای نوکلئوس پالپئوس از دیواره تایری شکل انولوس فیبروزوس بیرون می‌زند اما هنوز داخل دیسک قرار دارد.
  • جداسازی: در این مرحله که مرحله نهایی است، نوکلئوس پالپئوس از آنولوس فیبروزوس بیرون زده و حتی به سمت خارج از دیسک در کانال نخاع حرکت می‌کند.

علت دیسک کمر 


علت دیسک کمر

فتق دیسک کمر می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد، اما در همه حالات، این مسئله به این منجر می‌شود که دیسک بین مهره‌ای (ضربه‌گیری که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد) به سمت بیرون منحرف شده یا حتی پاره شده و فضای بیشتری نسبت به حالت طبیعی خود داشته باشد که احتمالاً باعث بروز درد شدید می‌شود.

 فرسایش و پارگی در ستون فقرات

درد ناشی از فتق دیسک کمر به دلیل فرسایش، پارگی و تحلیل روزانه ستون فقرات ایجاد می‌شود که به آن دژنراسیون یا تحلیل نیز گفته می‌شود.

کمر، وزن ما را تحمل کرده و آن را توزیع می‌کند و دیسک‌های بین مهره‌ای هم ضربات و شوک‌های ناشی از حرکات (مانند راه رفتن، چرخیدن و خم شدن) را جذب می‌کنند. از آنجا که دیسک‌ها برای خوب حرکت کردن ما، به طور مداوم کار می‌کنند ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند. آنولوس فیبروزوس (لایه سخت خارجی دیسک) نیز ممکن است فرسوده شده و باعث نشت نوکلئوس پالپئوس (ماده ژله‌ای داخل دیسک) نشت کرده و دیسک بیرون بزند.

 آسیب‌دیدگی 

دیسک ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی نیز دچار بیرون‌زدگی شود. ممکن است دیسک به دلیل تصادفات رانندگی دچار بیرون‌زدگی شود، حرکات تکانشی شدید و ناگهانی باعث وارد آمدن فشار زیاد به دیسک و در نتیجه بیرون‌زدگی آن می‌شوند.

همچنین ممکن است دیسک شما به دلیل اشتباه بلند کردن اجسام سنگی یا به دلیل چرخش‌های زیاد دچار فتق شود.

 ترکیب تحلیل رفتگی و آسیب‌دیدگی 

دیسک‌های بین مهره‌ای ممکن است به دلیل فرسودگی و پارگی ضعیف شوند (تحلیل بروند) و مستعد بیرون‌زدگی و فتق پس از بروز یک حادثه شوند.

همچنین این امکان وجود دارد که دیسک شما به حدی ضعیف شده باشد که حوادثی که ممکن است خیلی آسیب‌زا به نظر نرسند هم موجب فتق دیسک کمر شما شوند به طور مثال ممکن است فرد در اثر عطسه کردن دچار فتق دیسک کمر شود (این اتفاق واقعاً می‌افتد!). یک عطسه به نظر نمی‌رسد که بتواند آسیبی به شما وارد کند اما اگر دیسک شما ضعیف شده باشد، نیروی ناگهانی عطسه ممکن است باعث بیرون‌زدگی دیسک شود.

 راه‌های درمان دیسک کمر چیست؟

بیشترین بیرون‌زدگی‌های دیسک، به طور خودبخودی یا با انجام اقدامات درمانی اولیه مانند استراحت، مصرف داروهای ضدالتهابی و درمان‌های فیزیکی، بهبود می‌یابند. استفاده از بسته‌های یخ یا گرمای مرطوب روی ناحیه آسیب‌دیده نیز ممکن است باعث کاهش درد و اسپاسم عضلانی در برخی افراد شود. در مواردی که اقدامات درمانی اولیه موثر نیستند، ممکن است نیاز به تزریق در منطقه ستون فقرات یا انجام عمل جراحی وجود داشته باشد.

داروها

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به تسکین درد، التهاب و خشک‌شدگی کمک کرده و توانایی حرکتی را افزایش داده و شما می‌توانید ورزش کنید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی رایج عبارتند از آسپیرین، ایبوپروفن (موترین و آدویل) و ناپروکسن (ناپروزین، آلیو). شما باید این داروها را همراه با غذا مصرف کنید تا باعث تحریک معده شما نشود.

شل کننده‌های عضلات و مسکن‌های مختلف ممکن است برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از درد یا اسپاسم‌های عضلانی شدید در ابتدای دوره درمان تجویز شوند.

 درمان‌های فیزیکی

درمان‌های فیزیکی دیسک کمر

هدف از انجام درمان‌های فیزیکی، افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و استقامت در قسمت میان تنه شما است تا بتوانید فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.

تمرینات تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی به کاهش فشار وارده بر عصب‌ها کمک کرده و علائم ناشی از درد و ضعف را کاهش می‌دهند. برنامه تمرینی غالباً شامل تمرینات کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و تمرینات هوازی، نظیر پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه ثابت، برای افزایش استقامت و بهبود گردش جریان خون انجام می‌شوند.

ورزش‌های دیگر نیز برای کمک به تقویت عضلات کمر، شکم و پاها انجام می‌شوند.

 تزریق در ستون فقرات

تزریق در ستون فقرات

تزریق کورتیزون، مانند داروهایی که در قسمت پایین کمر تزریق می‌شوند به کاهش تورم و التهاب ریشه‌های عصب کمک کرده و امکان افزایش حرکت را برای فرد فراهم می‌کنند. این تزریق‌ها شامل تزریق‌های اپیدورال یا مسدود کردن عصبی می‌شوند.

 عمل جراحی

اگر درمان‌های اولیه مؤثر واقع نشد و علائم تشدید شدند یا انجام عمل‌های جراحی مورد توجه قرار می‌گیرند. به ندرت ممکن است بیرون‌زدگی دیسک باعث آسیب‌دیدگی عصب‌ها مثانه و روده شوند که نیاز به عمل جراحی فوری دارد. رایج‌ترین انواع عمل‌های جراحی، میکرودیسککتومی، لامینکتومی یا فورامینوکتومی هستند.

  • میکرودیسککتومی میکرودیسککتومی عملی است که برای برداشتن قسمت‌های بیرون زده دیسک و غالباً در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود.
  • لامینکتومی در این عمل قسمتی از بافت و استخوان که نخاع را احاطه کرده است (لامینا) و بر عصب‌ها یا نخاع فشار وارد می‌کند برداشته می‌شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و پس از آن باید یک یا دو روز در بیمارستان بستری شوید. بهبودی کامل پس از حدود 6 هفته حاصل می‌شود.

جراحی لیزری ستون فقرات


 برای درمان درد کمر ابتدا باید علت کمر درد مشخص شود سپس میتوان از جراحی لیزری ستون فقرات که نوعی جراحی اندوسکوپیک است استفاده کرد. ترمیم دیسک با لیزر در حالی انجام می‌شود که بیمار تحت آرام‌بخشی قرار دارد. برای دیدن دیسک آسیب دیده از یک اندوسکوپ و یک مانیتور که تصاویر داخل ستون فقرات را به طور زنده پخش می‌کند استفاده می‌شود. پزشک، با استفاده از یک لیزر دقیق، تنها بافت دیسک آسیب دیده‌ای که باعث درد و ناراحتی شده است را برمی‌دارد. بعد از جراحی، بیمار تقریباً بدون هیچ دردی بیدار شده و اسکار جراحی نیز آنقدر کوچک است که می‌توان آن را با یک تکه بانداژ 5/2 سانتی‌متر در 5/2 سانتی‌متر پوشاند.

درمان دیسک کمر با لیزر

انجام درمان دیسک کمر با لیزر یک روش مناسب است. در جراحی لیزری اندوسکوپیک برای دست‌یابی به داخل ستون فقرات یک برش کوچک ایجاد شده و برای مشاهده دیسک نیز از یک اندوسکوپ استفاده می‌شود. اندوسکوپ یک لوله طویل، انعطاف‌پذیر و باریک است که یک چراغ و یک دوربین روی سر آن قرار دارد.

این جراحی، بسته به محل دیسک آسیب‌دیده، تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

بعد از آنکه برش ایجاد شد، عصب تحت فشار که باعث درد شده است آزاد شده و بخشی از دیسک هم توسط لیزر برداشته می‌شود.

افرادی که تحت جراحی درمان دیسک کمر بروش لیزری اندوسکوپی قرار می‌گیرند، به طور متوسط هفت روز بعد از جراحی به سر کارشان برمی‌گردند.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

  • معمولا عمل دیسک با لیزر به شکل سرپایی انجام می شود و فرد مبتلا به دیسک کمر، می تواند دو ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص شود و یک هفته بعد به کار و زندگی عادی برگردد.
  • دوره ی نقاهت کوتاه جراحی دیسک کمر با لیزر
  • مقدار خونریزی و درد در روش جراحی با لیزر کمتر است.
  • عمل دیسک کمر با لیزر، نیازی به بستری شدن بیمار، بیهوشی و ایجاد زخم ندارد.
  • عوارض عمل بسته دیسک کمر به نسبت کمتر است.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

عمل جراحی لیزر دیسک کمر به روش نوکلئوپلاستی

لیزر دیسک کمر یا نوکلئوپلاستی با استفاده از تکنیک جدید، یک روش درمانی برای کاهش درد کمر ناشی از مشکلات دیسک کمر است. در این روش، یک پروب ویژه وارد فضای دیسک می‌شود و با استفاده از آن، بخش کوچکی از بافت نوکلئوس دیسک برداشته می‌شود. سپس، انرژی حرارتی کنترل شده یا گرما به دیسک اعمال می‌شود. این فرآیند منجر به کاهش فشار در داخل دیواره دیسک و کاهش بیرون‌زدگی دیسک و فشرده‌شدن دیسک کمر می‌شود.

عمل جراحی لیزر دیسک کمر به روش نوکلئوپلاستی

نوکلئوپلاستی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً نوکلئوپلاستی به صورت یک عمل سرپایی و تحت شرایط استریل انجام می‌شود. بیمار رو به پایین روی یک تخت رادیولوژی دراز می‌کشد. به او بی‌حسی موضعی و یک آرام‌بخش ملایم تزریق می‌شود تا در طول جراحی بسته دیسک کمر راحت‌تر باشد. با کمک هدایت اشعه ایکس یک سوزن وارد دیواره کناری دیسک می‌شود. و سپس ابزار نوکلئوپلاستی از طریق سوزن وارد ستون فقرات شده و در بخش داخلی دیسک قرار داده می‌شود. وقتی که ابزار در جای مناسب قرار گرفت از آن برای بریدن بخشی کوچکی از مرکز دیسک و بیرون آوردن آن و سپس گرما دادن محل برش دیسک و رفع علایم دیسک کمر  استفاده می‌شود. پس از اتمام کار، ابزار و سوزن از بدن خارج شده و یک بانداژ چسبی روی محل وارد شدن سوزن قرار داده می‌شود.

سیستم انتقال نوکلئوپلاستی مشابه سیستم انتقال سایر عمل‌ها است، یعنی اینکه یک کانولا به دیواره جانبی دیسک وارد شده و سپس یک پروب دو قطبی با قطر 1 میلی‌متر به نوکلئوس (مرکز) دیسک فرستاده می‌شود. تغییر حجم دیسک از طریق فعال کردن پروب دو قطبی انجام می‌شود و پروب نیز انرژی فرکانس رادیویی دو قطبی تولید کرده و آن را به بافت غنی از پروتئوگلیکان نوکلئوس وارد می‌کند. انرژی اعمال شده مولکول‌های نوکلئوس را آنقدر به جنبش در می‌آورد که آن‌ها می‌شکنند، که این باعث کاهش حجم نوکلئوس دیسک و ایجاد کانال‌های کوچکی در درون دیسک می‌شود. کاهش حجم نوکلئوس (مانند تمامی تکنیک‌های کاهش حجم دیسک) فشار داخل دیسک را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، که این باعث کاهش فتق دیسک، کاهش فشار به ریشه‌های اعصاب و کاهش فشار گیرنده عصبی بر اعصاب حساس سینوورتبرال لایه بیرونی می‌شود. یعنی، کاهش فشار داخل دیسک باعث کاهش نیروهای شیمیایی و مکانیکیِ عامل درد می‌شود.

به عبارت دیگر، دیسک مانند یک سیستم هیدرولیک بسته است که تغییرات کوچکی در حجم آن باعث تغییرات بزرگی در فشار داخل آن می‌شود. عقیده بر این است که برداشتن 1 میلی‌لیتر از ماده نوکلئوس باعث کاهش 10 تا 20 درصدی حجم دیسک و در نتیجه کاهش زیاد فشار (فشار داخل دیسک) در آنولوس فیبروز حساس به درد می‌شود. این کاهش فشار باعث کم شدن مقداری از نیروهای شیمیایی و فیزیکی عامل درد می‌شود.

نوکلئوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

نوکلئوپلاستی معمولاً 60 دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت‌های بعد از نوکلئوپلاستی دیسک کمر

عمل نوکلئوپلاستی به طور عمومی یک عمل جراحی سطحی است. با این حال، پس از عمل، شما قادر به رانندگی نخواهید بود. در طول هفته اول پس از عمل، و شاید همچنین برای مدتی بیشتر، باید یک کمربند شکمی بپوشید که به کمر شما پشتیبانی کند و حرکات شما را تا حدودی محدود کند. بعد از نوکلئوپلاستی، شما باید فعالیت‌های خود را محدود کنید تا دیواره دیسک و مرکز آن بهبود یابند.

بهبود

ممکن است در طول چند روزِ بعد از عمل علائم دیسک کمر کمی افزایش بیابد. در چنین شرایطی ابتدا به بیمار توصیه می‌شود که از کیسه یخ استفاده کند. گاهی اوقات نیز به داروهای بیشتری نیاز می‌شود. البته برخی از بیماران با چنین مشکلی مواجه نشده یا با گذشت چند روز نیازشان به دارو کمتر می‌شود. تقریباً در تمام موارد، درد بیماران ظرف یک هفته، دست کم به سطح درد قبل از عملشان می‌رسند.

بسیاری از بیماران درست بعد از عمل یا ظرف چند روز بعد از آن دردشان بهتر می‌شود. معمولاً بعد از عمل درد طی هفته‌ها و ماه‌ها به تدریج بهبود می‌یابد.‌ حصول بهبودی می‌تواند حتی تا 6 الی 12 ماه طول بکشد.

چه موقع می‌توانم به سر کارم برگردم؟

اکثر بیماران، در صورتی که مشکلی پیش نیاید، می‌توانند یک روز بعد از عمل فعالیت‌هایشان را به صورت محدود از سر بگیرند. معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد تا بیماران بتوانند فعالیت‌های شغلی خود را بدون محدودیت شروع کنند. از بیمارانی که فعالیت‌های فیزیکی بیشتری در شغلشان وجود دارد خواسته می‌شود که به مدت طولانی‌تری فعالیت‌هایشان را محدود کنند.

مزایای نوکلئوپلاستی دیسک کمر

یکی از مزایای نوکلئوپلاستی دیسک این است که، در مقایسه با سایر روش‌ها، در دمای نسبتاً پایین (40 تا 70 درجه سانتیگراد) کار می‌کند، که این باعث کاهش آسیب‌ رسیدن به بافت‌های سالم مجاور و غضروف صفحه انتهایی در طول عمل می‌شود. مزیت دیگر آن این است که می‌توان پروب را از طریق یک سوزن بسیار کوچک (با گِیجِ 17) وارد کرد که این احتمال بروز دیسکیت و فیبروز اپیدورال را کاهش می‌دهد.

معایب نوکلئوپلاستی دیسک

یکی از معایب نوکلئوپلاستی این است که گاهی اوقات با آن نمی‌توان به اندازه‌ای از ماده نوکلئوس برداشت که، در مقایسه با سایر روش‌ها، باعث کاهش چشمگیر حجم دیسک شود.

فورامینوپلاستی لیزری

فورامینوپلاستی لیزری اندوسکوپیک نوع جدیدی از جراحی است که برای درمان علت درد کمر و پاها استفاده می‌شود. در اینجا یک تلسکوپ انعطاف‌پذیر باریک (اندوسکوپ) از طریق یک برش کوچک در کمر بیمار به بدن او وارد شده و به طرف مهره آسیب‌دیده هدایت می‌شود. یک لیزر از طریق اندوسکوپ به کمر وارد می‌شود. از این لیزر برای برداشتن بخش‌هایی از دیسک که باعث تنگ شدن فورامن می‌شود استفاده می‌گردد. با این کار فشار وارده بر اعصاب کم شده و در نتیجه درد از بین می‌رود.

3

تکنیک جراحی فورامینوپلاستی کمر

از این تکنیک جراحی بسته دیسک کمر  برای گشاد کردن فورامیناهای موجود در پایین کمر استفاده می‌شود. در اینجا، یک لیزر وارد کمر می‌شود تا با استفاده از آن بخش‌هایی از دیسک‌ها که دچار بیرون‌زدگی شده‌اند بریده شوند.

اخیراً یک دستگاه  لیزر جهت درمان دیسک با لیزر میکرودکمپرسیو لوله‌ای اندوسکوپیِ (سیستم کمری SMART) بزرگتر و تهاجمی‌تر ساخته شده که می‌تواند بیرون‌زدگی‌های بزرگ یا عود کنند، بافت اسکار، زائده‌های استخوانی را به طول کامل‌تری برداشته و تنگی مجرای نخاعی که باعث فشرده شدن ریشه‌های عصبی می‌شود را در سطح گسترده‌تر درمان کند و در عین حال به ریشه‌های عصبی مجاور نیز آسیبی نمی‌رساند.

استفاده از سیستم فورامینوسکوپ و یک رویکرد ترانسفورامینال خلفی جانبی، باعث می‌شود جراح برای درمان تنگی مجرای نخاعی و انجام لیزر درمانی دیسک کمر با حداقلِ برش به فورامن‌ها و دیسک‌های کمر دسترسی پیدا کند. ترمودیسکوپلاستی لیزری با اصلاح شکل دیسک‌ها و سفت کردن بافت آن‌ها، بیش از پیش فشار وارده بر دیسک‌ها را کاهش می‌دهد و باعث رفع کمردرد می گردد.

میکرو دیسک کمپرشن لیزری اندوسکوپی ترانسفورامینال، یک روش مؤثر برای برطرف کردن فشار از روی دیسک‌های فتق دار و درمان تنگی کانال نخاعی است. همچنین، از طریق استفاده از تکنیک فورامینوپلاستی، می‌توان تنگی مرکزی و جانبی کانال نخاعی را نیز درمان کرد. این روش کم‌تهاجم اندوسکوپی، با استفاده از ابزارها و لیزر جدید، یک روش ایمن و مؤثر برای کاهش فشار از روی دیسک‌های کمر و درمان تنگی کانال نخاعی است. علاوه بر این، این روش امکان حفظ قابلیت حرکت ستون فقرات را برای آرتروپلاستی ستون فقرات فراهم می‌کند.

لیزر فیزیوتراپی درد را کاهش داده و تورم را در مفاصل آسیب‌دیده از بین می‌برد. لیزر تراپی می‌تواند به بیماران مسن مبتلا به آرتروز مزمن و ورزشکاران جوان مبتلا به کشیدگی حاد مفصل و عضلات کمک کند. معمولاً پس از انجام تشخیص و تقبل هزینه جراحی دیسک کمر با لیزر ، یک برنامه‌ی درمانی شامل ۵ تا ۸ جلسه توسط متخصص ما برای فرد مبتلا تجویز می‌شود. در حدود ۱۰ درصد از افراد پاسخ سریعی به لیزر فیزیوتراپی نشان داده و آثار آن که کاهش درد و تورم هستند، به‌سرعت در بدن آن‌ها ظاهر می‌شود. معمولاً بیمار پس از گذشت ۳ تا ۴ جلسه‌ی درمانی متوجه تغییرات خفیفی می‌شود و سپس ۸۰ تا ۸۵ درصد از افراد تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کنند. تعداد کمی از بیماران پس از تنها ۲ تا ۳ جلسه‌ی لیزرر تراپی اثرات شدید را مشاهده می‌کنند که چندان معمول نیست.

روش‌های درمان کمر درد و علت آن

فهرست مطالب

Call Now Buttonتماس