علت رگ به رگ شدن کمر چیست؟ راه درمان رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر

زمانی که کمر شما رگ به رگ می‌شود، عضلات و بافت‌ها متورم می‌شوند. التهاب باعث بروز درد و احتمالاً اسپاسم عضلانی می‌شود. این که کدام قسمت از کمر شما رگ به رگ شوند مهم نیست، اقدامات و مراحل درمانی همه آنها معمولاً یکسان است. به هر حال، قبل از درمان آسیب‌دیدگی باید با یک متخصص صحبت کنید زیرا علائم آسیب‌دیدگی‌های دیگر نظیر مشکلات دیسک یا شکستگی استخوان نیز شبیه به رگ به رگ شدگی و کشیدگی کمر باشد.

 انواع رگ به رگ شدن عضلات 


 

  • رگ به رگ شدگی خفیف که به آن رگ به رگ شدگی درجه یک نیز به آن گفته می‌شود پارگی چند فیبر عضلانی همراه با تورم جزئی است. قدرت عضلانی شما ممکن است از بین رفته یا کاهش یابد.
  • رگ به رگ شدگی متوسط که به آن رگ به رگ شدگی درجه دو گفته می‌شود باعث آسیب‌دیدگی بیشتر عضله یا تاندون می‌شود و در نتیجه آن عضلات ضعیف‌تر از قبل می‌شوند.
  • رگ به رگ شدگی شدید که به آن رگ به رگ شدگی نوع سه نیز گفته می‌شود، پارگی طولی عضله است و باعث می‌شود شما دیگر قادر به استفاده از عضله خود نباشید.

 علت رگ به رگ شدن کمر چیست؟


کشیدگی عضلات نیز ممکن است باعث رگ به رگ شدن آنها شود. اگر از عضلات خود بیش از حد و بدون وقفه استفاده کنید ممکن است رگ به رگ شوند. زمانی که اجسام سنگین را بلند می‌کنید یا زمانی که ورزش می‌کنید نیز ممکن است دچار رگ به رگ شدگی کمر شوید.

 عواملی که احتمال رگ به رگ شدن کمر را افزایش می‌دهند 


  • افزایش سن
  • خستگی عضلانی
  • گرم نکردن عضلات قبل از شروع ورزش
  • آسیب‌دیدگی‌های قبلی عضلات یا بازگشت به فعالیت‌های روزمره قبل از بهبودی آسیب‌دیدگی
  • خشک‌شدگی، انقباض یا ضعف عضلانی
  • ورزش کردن طولانی‌تر یا بیشتر از حد معمول

 علائم رگ به رگ شدن کمر 


علائم و نشانه‌های رگ به رگ شدن کمر به شدت آسیب‌دیدگی شما بستگی دارد. علائم و نشانه‌های ممکن است بلافاصله پس از بروز آسیب‌دیدگی احساس شوند یا نشوند. ممکن است شما یک یا چند علامت از علائم زیر را داشته باشید:

  • کبودی پوست در قسمتی که عضله آن آسیب دیده است
  • درد، کرامپ یا اسپاسم‌های عضلانی
  • خشک‌شدگی کمر و ناتوانی حرکتی آنها یا از دست دادن قدرت عضلانی
  • تورم در قسمت آسیب دیده
  • کمر درد که در هنگام انجام فعالیت تشدید می‌شود یا دردی که به قسمت‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد
  • کرپیتوس (صدای تق‌تق یا احساس خردشدگی) در هنگام حرکت دادن عضله

 چه موقع باید برای رگ به رگ شدگی کمر به پزشک مراجعه کرد 


در حالی که رگ به رگ شدن کمر ممکن است باعث بروز درد شود اما شدت درد باید به مرور زمان کاهش یابد. اگر درد مستمر باشد و ثابت باقی ماند، اگر در زمان آسیب‌دیدگی دچار بیحسی شوید، اگر خونریزی داشته باشید یا اگر اندام آسیب دیده نتواند وزن بدن شما را تحمل کند باید بلافاصله و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 رگ به رگ شدگی کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟


پزشک در مورد بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌هایی که در گذشته داشته‌اید از شما سؤال می‌کند. وی ممکن است قسمت‌های مختلف عضله شما را لمس کرده و فشار دهد. همچنین ممکن است از شما بخواهد که مفصل خود را در برخی جهات خم کرده، بکشید یا خم کنید. همچنین ممکن است پزشک دستور انجام تست‌های زیر را نیز به شما بدهد:

  • عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس: در این روش از استخوان‌ها و بافت‌های بدن شما عکس‌برداری می‌شود. عکس‌برداری برای اطمینان از این که شما در هنگام رگ به رگ شدن کمر دچار شکستگی استخوانی نشده‌اید انجام می‌شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: به این روش تصویربرداری، ام آر آی نیز گفته می‌شود. حین انجامام آر آی، از عضلات شما تصویربرداری می‌شود. ام آر آی ممکن است برای بررسی پارچی یا آسیب‌دیدگی‌های دیگر عضلانی نیز انجام شود. همچنین ممکن است از این روش تصویربرداری برای بررسی مفاصل، استخوان‌ها یا عروق خونی شما نیز استفاده شود. ممکن است قبل از انجام تصویربرداری، رنگ مخصوصی در سیاهرگ‌های شما تزریق شود که به مشخص شدن بهتر برخی از قسمت‌های بدن در تصاویر کمک می‌کند. اگر به صدف (میگو، خرچنگ یا لابستر) حساسیت یا آلرژی دارید حتماً به پزشک اطلاع دهید. افرادی که نسبت به پوسته صدف آلرژی دارند ممکن است به برخی از رنگ‌های تزریقی نیز حساسیت داشته باشند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری: که به آن سی تی اسکن نیز گفته می‌شود یک روش تصویربرداری از دست‌ها، پاها، کمر یا شکم است که با استفاده از یک دستگاه کامپیوتری انجام می‌شود. از این روش تصویربرداری برای بررسی آسیب‌دیدگی‌های عضلانی، شکستگی استخوان و آسیب‌دیدگی‌های عروقی استفاده می‌شود.
  • اولتراسوند: در این روش از امواج صوتی برای مشاهده عضلات و بافت‌ها در مانیتور استفاده می‌شود.

 درمان اولیه رگ به رگ شدن کمر 


 3 تا 7 روز پس از آسیب‌دیدگی 

استراحت کردن، استفاده از یخ، کمپرس کردن و بالا نگه داشتن می‌تواند به کاهش یا توقف درد و تورم کمک کند.

  • استراحت کردن: به عضلات خود استراحت بدهید تا آسیب‌دیدگی شما بهبود یابد. زمانی که درد کاهش یافت، حرکات ملایم را به صورت تدریجی شروع کنید. برای رگ به رگ شدگی خفیف و متوسط کمر باید به مدت 2 روز به عضلات آن استراحت بدهید. به هر حال، اگر دچار رگ به رگ شدگی شدید کمر شده باشید باید به مدت 10 تا 14 روز استراحت کنید. اگر عضلات پاها یا قسمت‌های پایین بدن شما دچار رگ به رگ شدگی شده باشند، ممکن است شما برای راه رفتن به عصا نیاز داشته باشید.
  • استفاده از یخ: یک بسته یخی روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. یک حوله بین بسته یخ و پوست خود قرار دهید. یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. شما می‌توانید از بسته سبزیجات یخ‌زده به جای بسته یخ نیز استفاده کنید.
  • کمپرس کردن: استفاده از باندهای الاستیکی روی قسمت آسیب دیده ممکن است باعث کاهش تورم شود. این باندها را باید به اندازه‌ای سفت ببندید که احساس کنید مفید است و نباید آنها را خیلی محکم کنید.
  • بالا نگه داشتن: عضلات آسیب دیده خود را در صورت امکان بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. به طور مثال، اگر عضلات قسمت پایین پای شما دچار رگ به رگ شدگی شده است، دراز بکشید و پای خود را روی یک بالش قرار دهید. این کار به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

 3 تا 21 روز پس از آسیب‌دیدگی 

ورزش درمانی را برای بهبود رگ به رگ شدگی کمر خود به صورت تدریجی و با ملایمت آغاز کنید. این کار به بهبودی شما کمک می‌کند. اگر احساس درد می‌کنید از شدت تمرینات خود بکاهید.

 1 تا 6 هفته پس از آسیب‌دیدگی 

حرکات کششی را برای کمک به درمان عضلات آسیب دیده انجام دهید. به مدت 30 ثانیه عضلات خود را بکشید. این تمرین را 4 مرتبه در روز تکرار کنید. شما می‌توانید این تمرینات را تا زمانی که کمی احساس کشش کنید ادامه دهید. اگر دچار درد شدید، انجام تمرین را متوقف کنید.

 2 هفته تا 6 ماه پس از آسیب‌دیدگی 

هدف از این مرحله، دست‌یابی به سطح فعالیت‌هایی است که قبل از آسیب‌دیدگی بدون این که عضلات شما دچار آسیب‌دیدگی شوند انجام می‌داده‌اید.

 3 هفته تا 6 ماه پس از آسیب‌دیدگی 

برای پیشگیری از بروز آسیب‌دیدگی باید عضلات خود را تقویت کنید. به تدریج زمان و شدت تمرینات خود را افزایش دهید. حتی اگر اقداماتی که به بهبودی شما کمک می‌کنند را انجام دهید ممکن است تا 6 ماه پس از بروز آسیب‌دیدگی هنوز علائم و نشانه‌هایی از رگ به رگ شدگی کمر را داشته باشید. در این موارد ممکن است شما نیاز به جراحی نیز داشته باشید.

درمان رگ به رگ شدن کمر 


درمان رگ به رگ شدن کمر

داروها 

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی: این داروها برای کاهش درد و التهاب مصرف می‌شوند. برخی از این داروها را می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی اگر به درستی مصرف نشوند ممکن است باعث خونریزی معده یا بروز مشکلات کلیوی شوند. همیشه قبل از مصرف، برچسب داروها را مطالعه کنید. احتمالاً شما این داروها را باید فقط به مدت 3 تا 7 روز پس از بروز آسیب‌دیدگی مصرف کنید.
  • شل کننده‌های عضلات: این داروها به کاهش درد و اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کنند.
  • داروهای استروئیدی: پزشک ممکن است برای کاهش درد و تورم، تزریق استروئید را برای شما تجویز نماید.
  • بیحسی موضعی: این روش برای بیحس کردن موقتی ناحیه دردناک به کار برده می‌شود. معمولاً از این روش زمانی که کمر شما دچار رگ به رگ شدگی شود استفاده می‌شود.

درمان‌های فیزیکی

درمان فیزیکی رگ به رگ شدن کمر

درمان‌های دستی شامل آموزش بیمار و تمرینات کششی و تقویتی می‌شود و غالباً بر میان تنه متمرکز بوده و بیمار می‌تواند آنها را در منزل نیز انجام دهید. متخصص فیزیوتراپی این تمرینات را به منظور کمک به بهبود حرکتی و تقویت عضلانی و همچنین کاهش درد به شما آموزش می‌دهد. درمان‌های فیزیکی باعث افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضلات در ناحیه آسیب دیده می‌شود و در آن از ماساژهای که به کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع، همکاری با یک متخصص فیزیوتراپی به میزان زیادی از شدت کمر درد شما می‌کاهد و حتی ممکن است مانع انجام روش‌های درمانی تهاجمی‌تر نظیر عمل‌های جراحی نیز شود.

 عمل جراحی 

پزشکان ممکن است در صورتی که رگ به رگ شدگی کمر پس از 6 ماه درمان نشود به شما توصیه نمایند که تحت عمل جراحی قرار گیرید. عمل جراحی ممکن است برای تخلیه خونی که در عضلات شما جمع شده است انجام شود. اگر تاندون شما از استخوان جدا شده باشد ممکن است برای ترمیم آن نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشید.

 چگونه می‌توان از رگ به رگ شدگی کمر پیشگیری کرد؟


 

  • همیشه در هنگام ورزش کردن، کفش مناسب بپوشید: کفش‌های دومیدانی قدیمی خود را با کفش جدید عوض کنید. از کفی‌های طبی مخصوص برای اصلاح مشکلات پاهای خود استفاده کنید. از پزشک خود در مورد کفی‌های طبی سؤال کنید.
  • قبل و پس از تمرین، خود را گرم کنید: تمرینات کششی را قبل از شروع فعالیت‌های ورزشی خود انجام دهید. این تمرینات به شل شدن عضلات و کاهش فشار وارده بر آنها کمک می‌کنند. پس از تمرین نیز این حرکات کششی را انجام دهید. بدون این که بدن خود را سرد کنید، تمرینات خود را به پایان نرسانید.
  • با انجام تمرینات تقویتی، عضلات خود را قوی نگه دارید: انجام تمریناتی مانند وزنه‌برداری و همچنین تمرینات کششی به افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلانی شما کمک می‌کنند. متخصص فیزیوتراپی یا یک مربی می‌توانند به شما در انجام این تمرینات کمک کنند.
  • تمرینات ورزشی یا برنامه‌های تمرینی خود را به صورت تدریجی شروع کنید: در مورد زمان شروع تمرینات ورزشی به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید. زمان و شدت تمرینات خود را به مرور زمان و به صورت تدریجی افزایش دهید. افزایش ناگهانی شدت تمرینات غالباً ممکن است باعث آسیب‌دیدگی دوباره کمر شما شود.
telegrami